Graffiti

Aktuelles

Veröffentlichungen, Veranstaltungen und allgemeine Neuigkeiten des Lehrstuhls
Graffiti
Foto: Laurenz Volkmann

Neue Publikationen, geplante Tagungen und Fortbildungen: Hier finden Sie Informationen zu den aktuellen Tätigkeiten des Lehrstuhls. 

  • Aktuelle Publikationen

    Coming Soon: 

    Silke Braselmann, Lukas Eibensteiner and Laurenz Volkmann (eds..). Teacher Education in (Post-)Pandemic and (Post--)Digital Times: International Perspectives on Interculturality, Diversity, and Equity. Berlin: Peter Lang. 

    Silke Braselmann and Anne Mihan (eds.). Rassismuskritischer Fremdsprachenunterricht. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung 1/2025.

    Kürzlich erschienen:

    Silke Braselmann (2024). "Teaching About Black Lives Matter, Teaching Against Racism: Opportunities for Participation in Antiracst English Language Education". In: Philipp Löffler et al. (eds). Participation in American Culture and Society. Heidelberg: Winter. 137-162.

    Silke Braselmann (2024). "Addressing the Effects of Racism in English Language Education with Graphic Novels". In: Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 48/2. 187-211.

    Hedwig Fraunhofer and Laurenz Volkmann (2024). "Transcultural Eco-Pedagogy meets Posthumanist Philosophy". In: Jessie A. Bustillos Morales, Shiva Zarabadi (eds.).  Towards Posthumanism in Education: Theoretical Entanglements and Pedagogical Mappings. New York: Routledge. 

    Hedwig Fraunhofer and Laurenz Volkmann (2023). "Environmental literacy, sustainable education and posthumanist pedagogy: teaching the climate crisis in a global, transatlantic online setting". In: International Journal of Development Education and Global Learning 15(2), 87-102.

    Silke Braselmann, Sophie Elly Ewers and Philipp Kramer (2023). "Kompetenzvermittlung durch digitale Auslandserfahrungen im Studium. Eine Studie zu den Potenzialen für eine interkulturelle und reflexive Lehramtsausbildung". In: HLZ- Herausforderung Lehrer*innenbildung 6 (1). 113-129.

    (2023) „I’m Not Racist! – Addressing Racism in Predominantly White Classrooms with Cooperatively Designed Multimodal Text Ensembles". In: Christian Ludwig / Theresa Summer (eds.) Taboos and Challenging Topics in Foreign Language Education. London: Routledge (2023). 168-180.

  • Events

    Fachtag für Lehrkräfte - Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien, 70th Annual Meeting, Universität Oldenburg, 23.-25. Mai 2025

    American Soundscapes

    The didactic panel on Saturday at the annual meeting of the German Association for American Studies, organized by Dr. Silke Braselmann, Prof. Uwe Küchler (Tübingen), and Dr. Ricardo Römhild (Münster) as well as a workshop by Prof. Laurenz Volkmann are open for teachers this year.

    For more information: 

    https://uol.de/en/english-american/dgfa-70th-annual-meeting-23-25-may-2024/fachtag-am-samstagExterner Link

    New Developments in Teaching Literatures and Cultures in English Language Education

    Anglistiktag 2024, Universität Augsburg, 15.-19. September 2024

    Panel organized by Dr. Silke Braselmann and Dr. Daniel Becker (Münster)

    Schedule:

    Panel Section 1:

    • Daniel Becker & Silke Braselmann (Münster & Jena) „New Developments in Teaching Literatures and Cultures in English Language Education – Introduction to the Panel” 
    • Michael Prusse (Zürich) “Focus on Teacher Education: Multiliteracies, Multimodal Narratives, and a Blog”
    • Saskia Schabio (Stuttgart) “Literature Classroom into Reading Lab – Research Literacy of Teachers”
    • Natasha Anderson (Mainz) “From Online Archives to AI: Interactive Explorations and Exchanges in Teaching English Literatures and Cultures”

    Panel Section 2:

    • Laurenz Volkmann (Jena) t.b.a.
    • Stefan Eick (Bamberg) “Creativity as a new paradigm for the EFL classroom”
    • Janice Bland (Bodø) “Reading for In-Depth Learning on Guardianship and Climate Literacy”

    Panel Section 3:

    • Thorsten Merse (Duisburg-Essen) “Principled innovations or eclectic amalgam? A meta-reflective view on trends and tropes in cultural and literary learning”
    • Max von Blanckenburg (Regensburg) “Cultural identity, politics, and appropriation. Contested concepts and their implications on cultural learning”
    • World Café: New Directions for Teaching Literatures and Cultures in English Language Education

    Registration and Information: 

    https://www.uni-augsburg.de/de/fakultaet/philhist/forschung/tagungen-konferenzen/anglistiktag-2024/academic-programme/Externer Link

  • Netzwerk Rassismuskritischer Fremdsprachenunterricht
    Banner "Rassismuskritischer Fremdsprachenunterricht"
    Banner "Rassismuskritischer Fremdsprachenunterricht"
    Foto: Silke Braselmann

    Der Newsletter "Rassismuskritischer Fremdsprachenunterricht" fördert die Vernetzung unter Fremdsprachendidaktiker*innen und Lehrkräften, die sich für das Thema Rassismus und Rassismuskritik im Fremdsprachenunterricht interessieren. Um Tagungs- und Fortbildungshinweise, Veröffentlichungen oder Calls zum Thema zu erhalten, schreiben Sie bitte eine Email mit dem Betreff "Anmeldung Newsletter" an rkfu.netzwerk [at] uni-jena.de. Wenn Sie thematisch passende Ankündigungen über den Newsletter bekanntgeben möchten, senden Sie diese jeweils bis zum 15. des Monats an rkfu.netzwerk [at] uni-jena.de. Ansprechpartnerin für Rückfragen: Dr. Silke Braselmann